Liberalerna Eskilstuna presenterar sitt valmanifest

Onsdag 24 augusti 2022

Idag presenterar Liberalerna i Eskilstuna sitt valmanifest som partiet går till val på. Liberalerna lyfter fyra prioriterade områden i sitt valmanifest: skola, trygghet, äldreomsorg samt jobb och ekonomi. Partiet presenterar ett helt nytt förslag inom trygghetsområdet med en kriminalenhet inom socialtjänsten för att säkra viktig bevisning för fällande dom och för att kunna arbeta tillsammans med barn och unga i riskzon.

– Vi står inför stora utmaningar i Eskilstuna med gängkriminalitet och skjutningar, stökiga klassrum och trångbodda skolor. Socialdemokraterna har misslyckats. Eskilstuna liberal politik mer än någonsin, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

I sitt valmanifest väljer partiet att fokusera på skola, trygghet, äldreomsorg samt jobb och ekonomi. Det är frågor som Liberalerna menar behöver åtgärdas i Eskilstuna. Partiet föreslår att elever som mobbar blir omplacerade, att införa språkkrav för personal inom omsorgen, att stoppa skatteslöseri och komma åt bidragsfusk.

Liberalerna vill införa en kriminalenhet inom socialtjänsten. Det innebär att socialsekreterare placeras på polisstationen med syfte att säkra viktig bevisning för fällande dom och för att kunna arbeta tillsammans med barn och unga i riskzon. Detta görs redan i Rinkeby och Skärholmen i Stockholm.

– Socialdemokraterna har haft flera decennier på sig att komma till bukt med segregation och otrygghet, men man har misslyckats kapitalt. Liberalerna har förslagen och är redo att ge Eskilstuna en ny start, säger Stefan Krstic (L).

Liberalernas valmanifest kan du läsa genom att klicka här!

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se