(L): Hälften av förskolorna i Eskilstuna har för stora barngrupper

På Eskilstunas förskolor är många barngrupper för stora, vilket påverkar både barn och personal. Skolverket har ett riktmärke gällande barngruppers storlek och efter att vi har kontrollerat hur det är i Eskilstuna visar det sig att många av barngrupperna är större än vad som rekommenderas. Knappt hälften av förskolorna följer inte riktmärket från Skolverket. Liberalerna föreslår därför ett maxtak för barngruppernas storlek i förskolan och investeringsplaner på nya förskolor och utbyggnader av befintliga förskolor.

– Vi vill införa ett maxtak på hur stora barngrupperna i förskolan får vara. För stora barngrupper har en negativ påverkan på lärande och lek, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna och andre vice ordförande i förskolenämnden.

Partiet säger att en rimlig nivå vore ett maxtak på 12 barn per grupp i mindre åldrar (1-3) och 15 barn per grupp i högre åldrar (4-5 år) i enlighet med Skolverkets riktmärke. Inför valet 2014 lovade Socialdemokraterna att införa ett tak på 15 barn per grupp för de allra minsta barnen. 7 år senare har fortfarande inget maxtak införts.

– Det är inte ovanligt att de största barngrupperna har runt 20 barn per grupp, något som de flesta nog tycker är orimligt och inte leder till en bra miljö för barnen eller personalen, säger Stefan Krstic (L).

Liberalerna föreslår

• Maxtak på barngruppernas storlek i förskolan
  • Ny förskola i Hällby (8 avdelningar), 70 mnkr
  • Ny förskola i Mälarbaden/Roxnäs (8 avdelningar), 70 mnkr
  • Utbyggnad av Kjula förskola, 45 mnkr.
  • Förskola på Väster (8 avdelningar), 70 mnkr

Partiet vill även påskynda processen för fler förskoleplatser i Skogstorp, Kvicksund och Skogsängen.