Genomför högskoleprovet i kommunens lokaler

Onsdag 19 augusti 2020

Högskoleprovet utgör en central och viktig möjlighet för individer att söka och antas till en akademisk utbildning. Till en tredjedel av platserna vid landets universitet och högskolor sker antagning genom högskoleprovet och därför anser Liberalerna att det är av största vikt att provet genomförs. Liberalerna i Eskilstuna vill att kommunen trycker på Universitets- och högskolerådet (UHR) och erbjuder fler och större lokaler till myndighetens förfogande

Pressmeddelande från Liberalerna i Eskilstuna 2020-08-19

– Kommunen har flera stora lokaler som kan nyttjas så att högskoleprovet kan genomföras på ett smittskyddssäkert sätt. Till exempel finns fullmäktigesalen i stadshuset, Stiga Sports Arena och Lokomotivet som tänkbara lokaler, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Under rådande pandemi är arbetslösheten högre än någonsin och Arbetsförmedlingen går ut med rekommendationer till arbetslösa att börja studera och vidareutbilda sig. UHR har dock valt att ställa in höstens högskoleprov, trots att Folkhälsomyndigheten gav klartecken i juni till ett genomförande. Regeringen kan här gå in och besluta att högskoleprovet ändå skall genomföras. Liberalerna anser att Eskilstuna kommun ska vara beredda med både lokaler, personal och eventuellt volontärer som kan jobba under tiden provet pågår

– Studier är ett bra alternativ till att komma ur bidragsberoende och få en sysselsättning. Med en arbetslöshet på nästan 15 % måste vi göra allt i vår makt för att provet ska kunna genomföras. Jag förväntar mig att den politiska ledningen trycker på myndigheten, säger Stefan Krstic (L).