Liberalerna: Inrätta lektorer i Eskilstuna

Pressmeddelande Liberalerna Eskilstuna

Måndag 23 oktober 2017

Niklas Frykman (L)

-Det behövs akademisk spets på gymnasiet i Eskilstuna. Genom att inrätta lektorstjänster kan vi attrahera lärare med doktors- eller licentiatexamen. Idag har vi i Eskilstuna en enda lektor i grundskolan och inga i gymnasieskolan.

Det säger Niklas Frykman (L), gruppledare och andre vice ordförande i barn-och utbildningsnämnden, med anledning av att Liberalerna idag väcker en motion om att inrätta lektorstjänster i Eskilstunas gymnasieskolor.

-Det finns redan idag lärare som har disputerat på Eskilstunas gymnasier. Men de har inte fått lektorstjänster utan ”vanliga” lärartjänster, säger Niklas Frykman (L).

-Med lektorer blir kopplingen till forskningen tydligare. Lektorerna har en möjlighet att ha en fot i akademin och en på gymnasiet och forska samtidigt som de undervisar våra ungdomar. Det kan förhoppningsvis även inspirera fler till högre akademiska studier och höja Eskilstunas utbildningsnivå, säger Niklas Frykman (L).

Kontaktuppgifter:

Niklas Frykman (L)
Gruppledare Liberalerna Eskilstuna
Andre vice ordförande barn- och utbildningsnämnden
niklas.frykman@eskilstuna.se