Liberalerna: Återinför det humanistiska programmet i Eskilstuna

Liberalerna Eskilstuna Pressmeddelande

Onsdag 18 oktober 2017

Niklas Frykman (L)

-Liberalerna vill återupprätta klassisk bildning. Därför tycker vi att det är olyckligt att det Humanistiska programmet inte längre finns i Eskilstuna. I en allt mer globaliserad värld blir kunskaper i språk och främmande kulturer allt viktigare. Klassisk bildning blir aldrig omodern.

Det säger Niklas Frykman (L), gruppledare och andre vice ordförande i barn-och utbildningsnämnden, med anledning av att Liberalerna idag väcker en motion om att återinföra det humanistiska programmet i Eskilstuna. Motionen bifogas som PDF.

-Nu när vi snart ska starta en fjärde kommunal gymnasieskola är det rätt tid att återinföra det humanistiska programmet. Idag har vi ett väldigt högt söktryck på det samhällsvetenskapliga programmet som ligger nära det humanistiska i inriktning. Med en attraktiv profil mot exempelvis internationell språkinriktning bör det vara fullt möjligt att locka till sig elever, säger Niklas Frykman (L).

-Vår kommun får nu en alltmer internationell kulturell prägel genom invandring, näringslivets utveckling av exportföretag och moderna IT-företag. Det krävs utbildning i kulturell förståelse och djupa språkkunskaper. Därför vill vi ge ungdomarna möjlighet att fördjupa sina humanistiska kunskaper på hemmaplan, säger Niklas Frykman (L).

Kontaktuppgifter:

Niklas Frykman (L)

Gruppledare Liberalerna Eskilstuna

Andre vice ordförande barn- och utbildningsnämnden

niklas.frykman@eskilstuna.se