Inför krav på motprestation för att få försörjningsstöd

Onsdag 6 april 2022

Nyligen röstades kommunens högsta politiska organ om Liberalernas förslag om integrationsplikt och att införa krav på motprestation för försörjningsstöd. Den politiska ledningen (Socialdemokraterna, Moderaterna och Centerpartiet) röstade nej till vårt förslag. Det tycker vi är fel.

Eskilstuna har en av Sveriges största arbetslöshet och bland utrikesfödda är arbetslösheten cirka 30 procent. Liberalerna anser att en lösning på den höga arbetslösheten och risken för utanförskap är att införa en motprestation till de bidrag som idag betalas ut. Att införa integrationsplikt gör att den som mottar bidrag visar att den önskar bli en del av samhället och vill komma ut i arbetslivet.

Försörjningsstödet ska gå till de mest utsatta, men motverka passivitet. Försörjningsstödet ska vara en tillfällig lösning när inga andra möjligheter finns. Samtidigt ska samhällets förväntningar ska vara tydliga och varje människa ska ges de verktyg och den hjälp som behövs för att kunna försörja sig själv.

Det ska alltid löna sig att arbeta och det kommer krävas kraftfulla reformer för att bryta bidragsberoendet. Vi måste skapa möjligheter och minska att fler människor hamnar långt ifrån arbetsmarknaden och i fortsatt bidragsberoende.

Varje människa som kommer i arbete bidrar till välfärden och får samtidigt en sysselsättning som är viktig får både välmående och självkänslan. Vi behöver ge fler barn möjligheten att se sina föräldrar gå till arbetet och därför behöver vi ställa motprestation till bidrag som betalas ut.

Samhället ska ha höga förväntningar på egenförsörjning. Liberalerna i Eskilstuna vill därför att motprestation för försörjningsstöd ska bli obligatoriskt. Det kan handla om ett aktivitetskrav på arbetsföra människor med försörjningsstöd, att genomföra praktik eller att man som arbetssökande ska söka arbete utanför kommungränsen.

Den politiska ledningen (S+M+C) har stoppat vårt förslag. Men vad tycker du? Maila gärna oss på eskilstuna@liberalerna.se med dina tankar och idéer på hur vi kan bryta utanförskapet i Eskilstuna.

Tryck här om du vill läsa vårt förslag i dess helhet.

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna kommun
Stefan.Krstic@eskilstuna.se