Frykman (L): Hårda sparpaket till förskola och skola

Pressmeddelande Liberalerna Eskilstuna

Torsdag 21 december 2017

– Jag är mycket oroad av de besparingar som nu drabbar förskolan och skolan. Jultomten kom inte till skolan i år, istället blir det hårda sparpaket. Allra hårdast slår det mot barn i behov av särskilt stöd när reglerna för tilläggsbelopp stramas åt kraftigt.

Det säger Niklas Frykman (L), andre vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Eskilstuna med anledning av att nämnden idag fattat beslut om verksamhetsplan och budget för 2018.

– Flera skolor dras med underskott från tidigare år och ovanpå det kommer nu nedskärningarna på tilläggsbeloppet. I förskolan äts pengarna till utökningen från 15- till 25-timmars barn upp av effektiviseringskrav och hyreshöjningar. 2018 är också ett relativt bra år ekonomiskt där man borde ha tagit höjd för de kärvare tider som väntar 2019 och framåt, säger Niklas Frykman (L).

– Det är också anmärkningsvärt att samtliga fackliga organisationer, från Kommunal till Skolledarna, har sagt nej till majoritetens budget, säger Niklas Frykman (L).

– Grundskolan har haft en positiv utveckling med bättre kunskapsresultat. Den utvecklingen riskeras nu av besparingarna. Skolpengen behöver höjas och likaså tilläggsbeloppet. Verkligheten står i bjärt kontrast till vad den socialdemokratiska majoriteten lovat. Skolans politiska ledarskap är svagt som inte klarar av att stå upp för sin verksamhet i majoritetens budgetmanglingar, säger Niklas Frykman (L).

Kontakt:

Niklas Frykman (L)
Gruppledare, Liberalerna Eskilstuna
Andre vice ordförande, barn- och utbildningsnämnden