Förslag: Upphandla kommunens fritidsgårdar

Onsdag 9 februari 2022

Med den rådande oroligheter i Eskilstuna där trygghetsfrågan ständigt är i fokus är stadens fritidsgårdar en viktig mötesplats för unga. För att utveckla fritidsgårdarnas verksamhet och för att få in en mångfald av aktörer som stimulerar med nytänkande och innovation vill Liberalerna att Eskilstuna kommun upphandlar en eller flera av sina fritidsgårdar. Partiet har därför lämnat in ett nämndinitiativ till kultur- och fritidsnämnden med förslaget.

– Eskilstunas ungdomar gynnas av att fritidsgårdsverksamheterna konkurrensutsätts då detta bidrar till att skapa en effektivare verksamhet med ett brett utbud och hög kvalitet, säger Diyar Alis, ledamot i kultur- och fritidsnämnden för Liberalerna.

För att kvalitén inte ska bli sämre ska inte upphandling ske om pris, utan vara en upphandling om kvalitet. Ersättningen kommer till största delen att vara fast och aktörerna kommer att utvärderas efter vilken kvalitet de kan erbjuda på sin verksamhet. Efter genomförd upphandling ska verksamhetsbesök, skriftliga redovisningar och kontinuerliga möten ske mellan kommunen och den privata aktören för att säkerställa att fritidsgårdsverksamheten lever upp till det tecknade avtalet.

– Med en mångfald av aktörer som bedriver fritidsgårdsverksamhet kan verksamheterna utvecklas så att fritidsgårdarna i större utsträckning kan erbjuda inriktade aktiviteter för stadens ungdomar. Det är för dem vi lägger det här förslaget, säger Diyar Alis (L).

Nämndinitiativet kan du läsa genom att klicka här!

073-740 84 42 (gruppledare)
eskilstuna@liberalerna.se