Förslag: Motverka osund konkurrens från kommunen

Fredag 12 november 2021

I Svenskt näringslivs rankning för 2020 kom Eskilstuna kommun på plats 141 av 291 kommuner i Sverige. På frågan gällande om näringslivet känner en konkurrens ifrån kommunens verksamheter kom Eskilstuna på plats 257 av 291, vilket är rekordlåg placering. Liberalerna i Eskilstuna har därför lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att kommunen ska med externt stöd genomlysa all kommunal verksamhet gällande förekomsten av osund konkurrens.

– Svenskt näringslivs ranking bör leda till att kommunen frågar sig om det finns kommunalt utförda tjänster som lika väl hade kunnat utföras av privata företag, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna och andre vice ordförande i förskolenämnden.

I Svenskt näringslivs ranking beskrivs att Eskilstuna kan uppmuntra till att offentligt finansierade verksamheter utförs av privata företag genom att lägga ut verksamheter på entreprenad, införa valfrihetssystem och utmaningsrätt, något som Liberalerna har föreslagit tidigare. Om dessa förändringar genomförs minskar risken för osund konkurrens samtidigt som näringslivet i Eskilstuna stimuleras.

– Ett bra näringslivsklimat är A och O. Eskilstuna kommun ska inte konkurrera ut privata aktörer, säger Stefan Krstic (L).

Du kan läsa motionen genom att klicka här!

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se