Förslag: inför social omsorgspen

Måndag 15 november 2021

Liberalerna vill att Eskilstuna kommun ska införa en social omsorgspeng. Det innebär att föreningslivet i staden ges möjlighet att ägna sig åt ett socialt engagemang och sedan få ersättning för det. På så vis är föreningarna med och bidrar till att överbrygga generations-, kultur och socioekonomiska klyftor i samhället samtidigt som föreningarnas ekonomi kan stärkas.

I Eskilstuna finns många aktiva föreningar där personer arbetar ideellt och med knappa ekonomiska resurser samtidigt som till exempel vård – och omsorgsförvaltningen arbetar hårt med att stötta människor som behöver mer stöd i sin vardag. Här ser vi i Liberalerna att införandet av social omsorgspeng skulle göra en stor skillnad om de flätas samman, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Liberalernas inlämnade motion om att införa social omsorgspeng skulle hjälpa många föreningar som idag kämpar med att få ekonomin att gå ihop. Idag säljer de flesta föreningar skraplotter, kläder och kakor för att ha pengar till att genomföra olika aktiviteter med sina medlemmar. Med partiets förslag om att införa social omsorgspeng kan en ekonomisk ersättning nu ges om föreningarna är med och arbetar socialt och då till exempel att läsa högt för äldre på ett äldreboende, hjälpa till med trädgårdssysslor, vara en extra resurs till människor med funktionsnedsättning eller hjälpa till med läxläsning för SFI-studenter.

– Föreningslivet är viktigt för framför allt ungdomar där delaktighet och gemenskap. Kan vi hjälpa föreningarna att bygga upp ännu starkare ungdomsverksamheter, främja hälsa och samtidigt skapa bra möten och relationer med eskilstunabor i behov av stöd och hjälp så är det en win-win situation, säger Stefan Krstic (L).

Liberalernas motion kan du läsa genom att trycka här!

Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se