Förslag: Certifiera Eskilstuna som en vattensäker kommun

Söndag 24 oktober 2021

Med ett rikt vattenliv tillkommer det årligen många olyckor just i anslutning till vatten, främst genom drunkning. Den mörka statistiken visar att det under juli 2021 drunknade närmare 40% fler än i juli 2020. I Eskilstuna har vi nära till vatten, både genom flera sjöar och Eskilstunaån och därför vill Liberalerna att Eskilstuna ska certifiera sig för att bli en ”Vattensäker kommun

–  Vid en certifiering ska kommunen till exempel ha en tydlig plan för hur man ökar simkunnigheten och säkerhetsmedvetandet hos vuxna och då särskilt beakta personer med funktionsnedsättning och särskilda behov vilket vi anser är oerhört viktigt, säger Erika Rydja Sandvik, andre vice ordförande i miljö- och räddningsnämnden för Liberalerna.

Vattensäkerhet innebär många olika delar som till exempel att lära sig själv och andra hur man kan reda ut en nödfallssituation i, på eller vid vatten. Genom målmedvetet och strukturerat säkerhetsarbete kan vattensäkerheten öka och genom att certifiera sig som en ”Vattensäker kommun visar Eskilstuna kommun att de aktivt tar ett beslut att verka för att ökad vattensäkerhet och därigenom öka tryggheten för allmänheten och dess invånare.

– En av kriterierna i certifieringen är att det ska finnas minst en säkerhetsdepå för utlåning eller uthyrning av vattensäkerhetsutrustning till allmänheten vilket kan genomföras i samarbete med fritidsbanken, säger Diyar Alis, ledamot i kultur- och fritidsnämnden för Liberalerna

Liberalernas motion kan du läsa genom att klicka här!

Erika Rydja Sandvik
Ordförande för Liberalerna i Eskilstuna
Andre vice ordförande i miljö- och räddningsnämnden
erika.sandvik@eskilstuna.se