Liberalerna rasar över utbyggnadsstopp inom förskola och skola

Tisdag 7 juni 2022

Den socialdemokratiska majoriteten i Eskilstuna presenterar idag sitt förslag till investeringsbudget. I förslaget har de tagit bort flera utbyggnader av förskolor och skolor, vilket får Liberalerna att reagera kraftigt.

– Vi har många förskolor och skolor som är i behov av upprustning och utbyggnad. Hälften av våra förskolor klarar inte Skolverkets riktmärke på barngruppernas storlek. I det läget väljer den styrande majoriteten att nästintill införa utbyggnadsstopp. Det är orimligt, säger Stefan Krstic, gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna.

Den socialdemokratiska majoriteten har från den budget som lades i november förra året till den som lades idag tagit bort bland annat en ny förskola i Skogstorp och stopp för en grundskola på Balsta. Liberalerna kontrar därför genom att vilja bygga förskolan i Skogstorp och bygga ut Djurgårdsskolan. Partiet föreslår även upprustning och utbyggnad av Kjula förskola, Hällby skola och Skogstorpsskolan.

Liberalerna motsätter sig en helt ny F-9 skola i Mesta, som partiet kallar ”storskola” i och med att det kommer bli ett av Eskilstuna kommuns största grundskolor. I stället vill partiet behålla den nuvarande lågstadieskolan och enbart bygga en ny 4–9-skola i Mesta för att säkra elevernas friytor och skapa mindre olägenhet för de boende.

Partiet lägger 50 miljoner kronor för en generell satsning på skolmiljöerna för fler trygga skolor.

– Det är dags för en skolpolitik som vågar se vad skolan är – men också allt den kan bli. En skolpolitik för en ny tid – och för en bättre framtid, säger Stefan Krstic (L).

Stefan Krstic
Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna