(L): Socialdemokraterna vanvårdar förskolan

Måndag 20 september 2021

På dagens förskolenämnd i Eskilstuna presenteras delårsrapporten som visar att förskolan kommer att gå med ett underskott på 15,5 miljoner kronor för 2021. Förskolans ekonomi räddas av tidigare överskott på 19 miljoner. Barn- och utbildningsförvaltningen larmar att om ingenting görs för år 2022 kommer man att behöva minska personaltätheten i förskolan, innebärande att personal kommer sägas upp.

– Detta är helt oacceptabelt. Socialdemokraterna har vetat om att förskolan saknar pengar, men man tuffar på ändå. Socialdemokraterna vanvårdar förskolan, säger Stefan Krstic, andre vice ordförande i förskolenämnden och gruppledare för Liberalerna.

Samma delårsrapport för 2020 visade ett underskott på nästan 2 miljoner. Det underskottet för 2021 växer nu på grund av avsaknaden av resurser.

Liberalerna ser det som helt omöjligt att säga upp personal i förskolan. Vi har för stora barngrupper på hälften av våra förskolor och personalen går på knäna. Detta är inte vad förskolan behöver. Liberalerna kommer att ställa den politiska ledningen till svars, säger Stefan Krstic (L).

Kontakt:
Andre vice ordförande i förskolenämnden
Gruppledare för Liberalerna i Eskilstuna
Stefan.Krstic@eskilstuna.se